03.08.2011

Prisene på auksjonen i går

Opprinnelig publisert på travsnakk.no 2. juli 2011

Jeg leste akkurat på trav24 at ingen av hestene på Forus Open-auksjonen i går ble solgt for over 100 000... Den dyreste gikk for 95.000,-...

Ut i fra prisene så er det tydlig at det kommer alt for mange føll til verden hvert år i forhold til kjøpere. Når rekrutteringa til travsporten er mangelfull, er det tydelig at noe må gjøres. Det vises godt at DNT ikke engasjerer seg så altfor mye i denne problematikken, men man kan jo spørre seg selv om man burde legge ansvaret på dem...

Når jeg da tenker litt tilbake til historietimene og problematikkene rundt børskrakket i USA i 1929, så ser jeg visse sammenhenger. I årene som fulgte forsøkte bøndene å produsere seg ut av gjeldsknipa. Dette førte igjen til lavere priser på korn. Dette spredte seg også til andre land. Er det ikke det oppdretterne også gjør? Kanskje ikke akkurat å 'produsere seg ut av gjeldsknipa' men jeg tror ikke det er noen av dem som tør å ta sjansen på å kutte drastisk ned på sitt oppdrett i håp om at situasjonen endrer seg i løpet av de neste to årene, når avkommene da skal selges.

Jeg forstår de godt, jeg. Det er en stor risiko å ta, men uten at alle tar den risikoen, så tror jeg dessverre det ser dårlig ut for salgsprisene på norskfødte varmblodstravere i årene framover. Det samme gjelder vel for kaldblodstraverne. For å få opp prisene må man øke etterspørselen. For å øke etterspørselen må man ha flere kjøpere enn individer som skal selges. Og da må man enten 'produsere' mindre hester hvert år, eller bli flinkere til å rekruttere nye folk til travsporten. Sistnevnte tror jeg vil ta tid for å øke etterspørselen etter travere, i så fall da kan belage seg på enda noen år med dårlige priser for norsk oppdrett...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar