03.08.2011

Dårlige rekrutteringsprosjekter

Opprinnelig publisert på travsnakk.no 2. august 2011

Sørlandets Travpark er en av flere baner i Norge som får støtte fra DNT til å starte opp Travskole. Da jeg leste dette første gang, så tenkte jeg at det var veldig bra, og interessant. Det var iallefall helt til nå.
Det skal visst starte opp til høsten. Og bare ca 2 uker igjen til skolestart, er jeg skuffet over at det ikke har kommet ut noen offentlig informasjon ang dette prosjektet. Jeg har måttet kontakte folk for å få informasjon om Travskolen. Til og med jeg vet om flere jeg kunne 'solgt' Travskolen til hvis jeg hadde informasjon om det. Men nå er det for sent...

Vel... Jeg så jo for meg at dette var et prosjekt med et konsept som lignet veldig på en rideskole. Noe som jeg tror at virkelig hadde satt fart på rekrutteringen til norsk travsport. Men den gang ei. Det er tydelig at de som sitter på pengene innen travet ønsker etablerte hestefolk.

Kanskje det er å ta litt hardt i, men ut fra konseptet Travskolen, så virker det iallefall slik. Det er en Travskole, hvor barn som vil bli ponnikusker, kan ta med ponnien sin og trene. Dette skal visst lede fram til en lisens. Men dette betyr jo også at disse ungene trenger både ponni, utstyr og foreldre med både bil og henger hvis de skal være med på Travskolen. Ikke rom for nybegynnere iallefall, det er helt tydelig. Og siden hverken drakt og annet sikkerhetsutstyr heller ikke er særlig rimerlig, så må de gjerne kunne ha en liten formue å bruke på ungen(e) sin(e) også.

Jeg føler meg skuffet. Jeg hadde gledet meg til å se dette prosjektet bli satt ut i virkeligheten, og håpte at konseptet ble litt slik jeg hadde sett av i Danmark for ett par år siden. Der hadde de en Travskole hvor skolen stilte med både ponni og utstyr, på lik linje med en rideskole, og konseptet var helt genialt. Det var slik vi skulle hatt det her i Norge. Der kunne ungene kjøre ponni en gang i uka, og allikevel slippe å ha ansvar for ponnien de andre 6 dagene i uka. Det er jo slik vi må begynne hvis vi skal klare å rekruttere flere til travsporten. Tilby de beste sidene med sporten, og så får 'de nye' selv velge når og om de ønsker å ta på seg mer ansvar...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar