04.09.2010

Valper som ble kastet i ei elv

Altså... Det er jo en sak som har satt mange følelser i sving hos meg de siste dagene. At noen kan gjøre noe sånt, skjønner jeg ikke. Noen kommenterer at man skulle gjort det samme med henne, at hun skal dø etc. Andre igjen mener at politiet og rettsvesenet burde ta seg av henne. Familien risikerer å få en bot på 40 000 kroner for dyremishandling, ellers er denne jenta bare 12 år, og dermed under den kriminelle lavalder i landet (har jeg forstått).

Personlig så mener jeg at hun skulle fått vite hvordan valpene hadde hatt det når de ble kastet ut i elva, og dette skulle hun fått lov å leve med resten av livet. Å bare gi en bot på 40 000 er for meg ikke noen straff i dette tilfellet.

Det er nok mange som er uenige med meg, men det får bare være. Mange mener at menneskene er mer verdt enn dyr, men jeg mener dyr er mer verdt enn mennesker. Planeten vår mister en stor del, hvis det biologiske mangfoldet minsker, men den trenger ikke menneskene. Hvis menneskene hadde forsvunnet, så hadde faktisk planeten vår klart seg mye bedre enn den gjør nå. Derfor mener jeg at alle mennesker skal ha respekt for dyrene, og tilpasse oss etter de. Jeg synes egentlig det er galt av oss som mennesker å lage et supert miljø og bosted for en art, for dermed å prøve å ta livet av arten fordi den har bosatt seg akkurat der. (eks. maur som har bosatt seg inni en husvegg.)

Men det er bare meg. Jeg er selv menneske, og er livredd for en type maur og mange veps- og biearter. Jeg er slapp, og vil ha det lettest mulig. Jeg er overhodet ikke intressert i å bo ute døgnet rundt når det allikevel er mange boliger man kan bo i. Så litt dobbeltmoral har jeg, uheldigvis. Ikke føler jeg at jeg kan få endret noe på menneskets levemåte heller, da det finnes mange "trestokkhoder" der ute som har motsatt syn som meg, og kommer alltid til å være det.

Denne synes jeg kunne vært død, men er viktig for det biologiske mangfoldet.
Bildet fant jeg på google. Låner det litt, jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar