25.09.2010

Tur til Donevann med klassen

Onsdag 22. til 23. september var biologiklassen, jeg går i, på ekskursjonstur (vanskelig ord) til Donevann som ligger i Søgne. Jeg må innrømme at jeg gruet meg voldsomt til turen, altså ikke akkurat det med å ut i skogen, sitte foran bål, grille, bruke en "utedo" etc., men det var heller mer det med å sove ute. Jeg så først for meg at det var slike små gapahuker vi skulle sove under. Slike som nesten ikke beskytter mot regn ei gang. Men jeg tenkte med meg selv at det sikkert heller var noen profesjonelt lagde gapahuker. Dette hjalp litt på, men jeg lurte fremdeles på hvordan jeg skulle få i meg noe søvn den natta. Det hjalp jo såklart at mattelæreren vi hadde sa at vi kunne gå hjem når vi hadde fått tilbake matteprøven på torsdagen, så det betydde at jeg slapp å ha noe undervisning. Det var vel kanskje den tanken som fikk meg gjennom turen med tålig godt humør.
Linjeanalysen skulle tas opp til treet som ligger bak og litt til venstre for det store treet midt i bildet.

På turen skulle vi gjøre linjeanalyse, ruteanalyse, observere, drive med manuell innsamling, prøve planktonhov, måle siktdybde, ta vannprøve, bruke slaghov, banke etc. Da det begynte å nærme seg kvelden begynte guttene og læreren vår (Laila) og lage bål. De brukte litt tid på dette (pluss 1 flaske med tennvæske), men endelig ble det fyr på bålet. Kvelden var rett og slett bare kos, med blant annet en kanotur for å hente vann ute i Donevann, og en kopp med kakao og marshmallows. Jeg var vel egentlig den som sovnet først, sånn litt over halv 10 eller noe. Jeg sovnet faktisk og sov helt til 06.45. MEN jeg kan ikke si at jeg sov godt. Jeg sovnet sidelengs, og våknet flere ganger at jeg lå på ryggen. Jeg la meg sidelengs igjen, på ei tydeligvis vond hofte, og sovnet igjen. Slik holdt jeg på gjennom hele natta. Da morgenen kom oppdaget jeg at jeg hadde vridd meg bort fra liggeunderlaget, derfor den vonde hofta i løpet av nattetimene.

Tro det eller ei, men den røde prikken på bildet er faktisk et dyr. En vannmidd ble det visst kalt.

Jeg hadde også bare en skummel dotur mellom 11.30 og 00.00, og det var skikkelig mørkt. Noe som passet min forbi for skumle ting i mørket utrolig dårlig (men jeg overlevde).

Her er en slåttesopp (ligner iallefall veldig på) som lever sammen med en bjørnemose.

Jeg var iallefall den første som stod opp. Jeg måtte på do uansett, og det var en litt annen opplevelse enn den tidligere doturen. Men jeg skjønte jo at jeg ikke kom til å få sove igjen, så jeg stod like greit opp. Det var så fredelig å sitte der og høre på alle fuglene og freden (helt til resten av klassen stod opp ett par timer senere :-p).
Denne soppen fant vi ikke navnet på.

Vi gikk inn og ut til Donevann. Jeg så ikke på klokka, men ifølge Laila tok det rundt 40 minutter, eller noe. Det var en litt slitsom tur, men akkurat nok slitsom til at det var godt å komme til bestemmelsesmålet og få satt seg ned litt. Jeg hadde ikke vondt av turen iallefall.

En liten huggorm. Det var noen i klassen som stilte spørsmålstegn på om dette var en hoggorm, men når jeg ser på bilder av de norsk ormerasene, hoggorm, bueorm og stålorm, så ligner den voldsomt på hoggorm.

Her er jeg i gang med å lage ei fangstfelle.

Dette er en øyenstikker, som bare satte seg så fint på det blå sitteunderlanget. Det var vanskelig å finne ut hvilken av artene dette er.

Og ei løpebille som vi fanget i fangstfella vår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar