21.03.2011

Bedre sent enn aldri - Teoretisk horsemanship-kurs

15. mars var jeg på et teoretisk horsemanship-kurs hvor foredragsholderen var Renate ... som driver Renates Hestehjelp (www.renates-hestehjelp.no). Det var et veldig intressant kurs hvor jeg fikk både positive og negative inntrykk.

Det ble gått igjennom stress og psykologi på hest, smerter og årsaker, forebyggende arbeid, bruk av dekken, hypotermi og kroppsspråk.

Jeg skev så klart notater av ppt'en som ble vist, og de følger under.

Stress

En hest har 3 faser for flukt:

  1. Mobilitetsfasen hvor hele kroppen skal gjøre seg klar til å løpe
  2. Reaksjonsfasen hvor hesten løper
  3. Restitusjonsfasen hvor faren er over og hesten kan slappe av igjen
Stress kan komme av mye forskjellig:
  • Stress
  • Frykt
  • Ukjente faktorer
  • Dårlig miljø
  • At andre individer rundt lider
  • Mobbing
  • Sult
  • For høye krav
  • Med mer...
Hestene er av natur samarbeidsvillige og vennlig innstilt. Unoter hos mange hester er det altfor ofte menneskene som er skyld i. Og unoter er ofte er "rop om hjelp".

Låninger og smerte

Symptomer på låsninger/smerte:
  • Halthet og/eller ujevne gangarter
  • Sinna/sur
  • Urolig eller utålmodig
  • Stresset (på stall og/eller under trening)
  • Anspent
  • "Kilen"
  • Gaping/Tungearbeid
  • Luftslukting/Krybbebiting
  • "Tar ut"
  • Bukker og/eller steiler
  • Sparker
  • Nekter å løfte beina eller vanskeligheter når den skal skos
  • Viker i ryggen ved børsting
  • Endrer oppførsel (negativ endring)
  • Lasteproblemer (viker for/nekter å gå inn på henger)
  • Legger mye på ørene når den blir stelt med eller salet opp
  • Med mer...
Andre og synlige symptomer på smerte/ubalanse hos hester:
  • Mugg
  • Hevelser i beina
  • Slapphet
  • "Kviser" i huden
  • Matt, blass, pistrete pels
  • Henger mye med hodet og ørene slapt ut mot sidene
  • Matte øyne
  • Legger ørene mye bakover i "vanlige" situasjoner
  • Lange, tynne og "pistrete" hår under magen
  • Spiser dårlig
  • Med mer...
Hva er en låsning?
En låsning er mindre bevegelse i et ledd. En låsning kan komme akutt eller over tid. Det er muskelsammentrekninger som beskytter området eller områdene mot for mye bevegelse. Muskelene stabiliserer da leddet eller leddene mot større skader, som igjen fører til overbelastning i andre ledd. Dette fører igjen til en ond sirkel.

En normal og frisk hest, helt uten låsninger og/elle forkalkninger skal greit kunne klø seg selv de fleste plasser på kroppen, på begge sider.

Forebyggende arbeid

Hva kan man gjøre for å forebygge?
  • Variert trening! Varier i alt du gjør under trening av hesten.
  • Riktig utstyr til riktig bruk
  • Mye bevegelse og utegang
  • Riktig fôring
  • Holde roen, uansett situasjon
  • Streche etter trening - 10 sekunder med ett par gjentakelser. 
    • Ta kontakt med fagfolk for å være sikker på at du gjør det på riktig måte.
Jeg kan jo nevne at jeg spurte om stretching av bakbena ved patella. Jeg fikk beskjed å ta kontakt med Annika Torsen (usikker på hvordan navnet skrives) ang emnet, men det har jeg da enda ikke fått gjort.

Riktig bruk av dekken

Hva er riktig bruk av dekken?
Hva bør du ta hensyn til?

  • Vær, vind og temperatur
  • Type hest
  • Fôring
  • Pelsen til hesten. Har den ull eller ikke?
  • Forholdene den står under. (Utegang, inne om natte, mulighet for å stå i le?)
  • Er hesten tørr, våt, svett?
  • Er det fare for hypotermi?
    • En hest har en normaltemperatur på ca 37,5 - 38 grader Celcius
Feil bruk av dekken kan føre til stygge skader. 


Det ble vist bilder av en ponni som hadde stått med samme dekken i flere uker (eller var det måneder) hvor det ikke var noe stoff inni som kunne transportere bort fuktighet fra hesten. Dette hadde gitt hesten stygge væskende sår og manglende pels på ryggen, rett og slett av fuktigheten.

Hypotermi

Hva er det?
Under de fleste omstendigheter vil kroppen til hesten opprettholde en sunn temperatur, men når de utsettes for kalde, fuktige omgivelser over lengre tid kan kroppens kontrollmekanismer for temperaturreguleringen svikte. Hvis kroppen taper mer varme enn den klarer å utvikle blir lav kroppstemperatur, hypotermi, resultatet. Hypotermi defineres som temperatur under 35,5 grader celsius. Våte og fuktige dekken kan øke hestens risiko for hypotermi, det samme gjelder om hesten står ute i kulde og nedbør. Utilstrekkelig påkledning om vinteren kan være en annen mulig årsak.

Symptomer og tegn
Hovedtegnet på hypotermi er en indre kroppstemperatur som faller på under 35,5 grader celsius.


Andre symptomer og tegn er:

  • Skjelving
  • Unormalt langsom pust
  • Kald og blek hud, bleke slimhinner
  • Koordinasjonsevnen blir dårligere
  • Slapphet, slitenhet eller mangel på motivasjon og/eller entusiasme
Symptomene utvikler seg vanligvis sent.

Hester med svekket helse er mer utsatt for hypotermi, eks. eldre hester, avmagrede hester og hester med svakt immunforsvar. Andre tilstander som kan øke risikoen for hypotermi er underernæring. Nedkjøling er farlig fordi det kan gi dårlig oksygen til hjernen og kan føre til bevisstløshet. Nedkjøling kan dessuten gi hjerterytmeforstyrrelser og hjertestans. Risiko for hjertestans øker betydelig ved nedkjøling ned mot 28,5 grader celsius.
Avmagrede hester under dårlige forhold er mer utsatt for hypotermi, mugg, hevelser og sykdommer enn andre friske hester.

Vårt kroppsspråk i forhold til et rovdyr

  • Når vi ser hesten rett inn i øynene forteller vi hesten at "Jeg er sulten og jeg ser byttet mitt"
  • Når vi ser hesten i øynene og har rette skrulder med fronten mot hesten forteller vi at "Jeg gjør meg klar til å jage"
  • Hvis vi har armene ut, åpne fingre og ser hesten rett i øynene forteller vi at "Jeg er klar til å angripe"
  • Hvis vi har blikket ned, armene senket mot midjen og hendene lukket forteller vi at "Jeg hviler, jeg jager ikke"
  • Hvis vi har armene ned mot midjen og fingrene lukker forteller vi at "Jeg hviler"
  • Hvis vi har blikket vendt bort fra hesten, armene rundt midjen med fingrene lukket og skuldere i 45 graders vinkel i forhold til hesten forteller vi at "Du kan føle deg rygg rundt meg"
Det ble anbefalt å se og studere teknikkene til Monty Roberts og følge skolen han har på nettet.

Det var mye å skrive, det er helt klart, og jeg kan ikke si at jeg er helt enig i alt, men det er allikevel intressant. Jeg er overhodet ingen fan av NH, men jeg bruker selv mange av teknikken til mange som holder på med NH. Grunnen tror jeg må være fordi jeg har et annet syn på hva slags forhold jeg ønsker å ha til hestene enn det som er grunnprinsippet i NH.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar