14.07.2012

Kabinett, harddisk, paltorsk og mobil

24 paltorsk
Den siste uka nå har hatt mye innhold. På tirsdag satte vi ut 4 paltorsk-teiner. Gjennom hele uka nå har vi vært ute for å høste det som vi fikk i de, samt legge i nytt agn. Vi bestemte oss for at vi skulle spare alle til i dag, og vi skal spise de senere.

På onsdag fikk vi hele 19 paltosk. 6, 8, 2 og 3 paltorsk i de forskjellige teinene. Torsdag ble en morro dag. Da fikk vi 1, 2 og INGEN i de tre første teinene. Den fjerde og siste teina som vi dro opp innehold hele 21 paltorsk. Resultatet ble da 24 paltorsk. Men vi måtte hive ut 4 fra sanketeina, for de var døde. Det har muligens vært litt for varmt i vannet. Fredag (i går) fikk vi 9. paltorsk, men vi måtte hive ut hele 11 paltorsk (tror jeg det var) fra teina. Disse var døde. I dag fikk vi 11, og måtte bare hive ut to. Hvis beregningene våre er korrekte vil det si at vi har 45 paltorsk som vente på å bli spist.

Forrige helg tok jeg jo med den stasjonære datamaskinen som hadde stått oppe hos mamma og de, med meg hjem. Intensjonen var jo å bruke denne selv, og la mamma og pappa få ha min gamle bærbare. Etter snakk med en kompis av eksen min på facebook fant vi ut at det ikke var noe poeng i å forsøke å oppgradere den gamle stasjonære, pga mangel på kompabilitet mellom eldre og ny maskinvare. Heller spare opp og bruke pengene på å bygge seg en god datamaskin senere.

Det jeg gjorde da var å kjøpe en dokkingstasjon og en harddisk fra komplett.no. Da får jeg bruke den interne harddisken via USB-porten på dataen. Og senere kan jeg sette denne harddisken inn i den stasjonære som jeg skal bygge helt selv. Mens jeg var inne på komplett.no snublet jeg også over et kabinett som jeg likte veldig godt. Endelig et jeg likte. Dette var en "special edition" så jeg tok ikke sjansen på å vente med å bestille. Derfor bestilte jeg også dette nydelige kabinettet og ekstra sidepanel som har vindu i seg. Dette hentet jeg på onsdag nesten rett etter at vi hadde lagt ut teinene.

Mens jeg var i sørlandsparken og inne på den nye delen av Sørlandssenteret, så tok jeg meg like greit en kikk rundt. Jeg var innom Netcom-butikken som lå der og forhørte meg litt ang Xperia Pro. Jeg gikk ut fra butikken med intensjon om å glemme den telefonen, og heller kjøpe HTC Desire C. Siden denne telefonen ligger endel under i pris enn andre telefoner om dagen, så ble det ikke mer enn 99,- jeg måtte ut med nå, siden jeg kjøpte den på avbetaling via Chess. Jeg hentet den i dag, og jeg liker den veldig godt. Og siden det ikke fulgte med minnekort til telefonen har jeg bestilt minnekort fra dx.com


Se så fin og rød telefonen var inni
Telefonen oppfyller riktignok ikke alle kravene mine, men det skal jo litt til da. De to kravene den ikke oppfylte var 8 MP kamera og fysiske taster. Men den er liten, rød og har Android 4.0, og kameraet er i det minste på 5 MP.


Ellers de siste dagene har jeg forsøkt ut et operativsystem som heter FreeNAS på den gamle stasjonære maskinen. Jeg likte operativsystemet veldig godt, men måtte innstallere et annet operativsystem istedenfor da jeg slet litt med noen eksterne tilganger. Men ellers var det helt topp, og det var generelt lite problemer med det. Det operativsystemet jeg endte opp med er Lubuntu. Jeg innstallerte det først på den stasjonære, og har fått til alt utenom tilgang til den nye harddisken, som står i dokkingstasjonen, via Windows Explorer, men jeg får tilgang til den interne disken som står i den stasjonære. Antar at det har noe med at den er tilkoblet USB. Hvis ikke så tipper jeg filsystemet. Men jeg får tilgang via Teamviewer, som jeg bruker for å fjernstyre den stasjonære, hastigheten på filoverføringa blir bare litt lavere. Men det går.

Lubuntu likte jeg så godt at jeg bestemte meg for å like greit innstallere det på den gamle stasjonære også, den som skal opp til mamma og pappa. Det var så lettkjørt at den gamle bærbare maskinen min blir restartet på ca et halv minutt. Det er litt forskjell fra de operativsystemene jeg har brukt tidligere.

Lubuntu skrivebord
Jeg har merket meg at Lubuntu inneholder noen bugs, programmer som kræsjer og litt sånt. Men for mamma og pappa så er det i hovedsak bare nettleseren (som jeg ikke har opplevd noen problemer med) de skal bruke på den maskinen, samt "file manager". Jeg krever så klart litt (og bare litt) mer av maskinen, men nå har jeg fått til det jeg trenger å få til. Resten bruker jeg Vostro'en min til.

I går begynte jeg også å se på første sesong av Game of Thrones. Jeg har blitt anbefalt denne serien mange ganger. Det jeg skal gjøre den påfølgende uka er å se Game of Thrones, lage bruksanvisning til mamma og pappa om hvordan de kobler til internett og sånt, samt gjerde inn beite til X-Ellent så han får stå å spise litt grønt. Neste helg er det sommertrav på Sørlandets Travpark. Jeg skal jobbe litt da (sitte i spillelukene fredag og lørdag). Fredag kveld er det konsert med Plumbo i travparken. I kveld er det så klart paltorsk-spising og kos med familien.

Ha en fortsatt god helg alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar