20.06.2011

Skoleslutt

Da var denne dagen endelig kommet, den som vi har ventet så lenge på at skulle bli ferdig. Helt på tampen, altså i dag, siste skoledag, hadde hele klassen muntlig eksamen. Det har vært noen nervepirrende timer, og ikke minst dager, foran siste eksamen på videregående. Det var noen som kom opp i samfunnsøkonomi, noen i historie og filosofi, og jeg (sammen med mange andre) kom opp i historie.

Det ble ikke mye lesing lørdag og søndag, fordi jeg ikke visste hvilken leseteknikk jeg skulle bruke, og de jeg begynte å prøve på fungerte rett og slett ikke. Det endte med at jeg ga opp.

Timene før eksamineringa i dag gikk dermed til å snakke historie sammen med de andre i klassen som også ventet på å inn i ilden, samt å skrive litt utfyllende notater på stikkordene. Jeg fikk aldri bruk for de arkene under forberedelsen...

Jeg trakk en oppgave. På arket stod det "Oppgave 2. A: Ideologier på 1900-tallet. B: Vikingtid." Det var skrevet noen stikkord under hvert emne, og stikkordene under Vikingtid var om vikingekspansjonen og samling av Norge. Absolutt de verste emnene jeg kunne komme opp i.

Notatarkene ble bare lagt til side, og jeg skrev bare opp noen stikkord jeg trodde kunne ha noen sammenheng. Det var ikke mye jeg brukte notatarket under eksamineringa, og det var vel kanskje like greit.

Da jeg kom inn til læreren og sensor fikk jeg bare sagt "Det var de verste emnene jeg kunne komme opp i" før jeg begynte å grine... Og det var det jeg ikke skulle gjøre.

Jeg kom meg iallefall gjennom det, og sensoren var kjempegrei og hjalp meg gjennom all snakken. Jeg var sliten etterpå, men satt med følelsen at jeg iallefall ikke strøk, noe som jeg var overbevist om at jeg kom til å gjøre under forberedelsestida. Det gledelige var jo at jeg endte på en 4'er. Veldig bra for de verste emnene, og noe jeg tror er grunnen til at jeg fikk den karakteren var at jeg kunne snakke litt om konsekvenser av 1. verdenskrig, litt om børskrakket, og årsaker til 2. verdenskrig. Det var ikke mye jeg fikk sagt om vikingtid, for der kunne jeg ikke så mye...

Nå er jeg vel hjemme etter en flott avslutningsmiddag med Søgne videregående skole. Den beste videregående skolen i hele Norge, etter min mening. Jeg har blitt kjent med utrolig mange nye flotte folk, og dette har blitt til et år jeg ikke kunne vært foruten.

Jeg vil rette en stor takk til alle i administrasjonen på Søgne vgs. til 3STPB og 3NAST, og ikke minst alle lærerne og andre elever som har gjort dette til et fantastisk år.

Da gjenstår det bare å si:


Til alle (avgangs)elever ved Søgne vgs. God sommerferie og lykke til videre i livet, enten det er mer skole eller arbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar