02.01.2011

Jula er over og det er ett nytt år


"...og jula varer helt til påske" stemmer vel ikke helt.

På julaften var jeg først i stallen, og jeg fikk tid til å spise litt julefrokost hos mamma og pappa før jeg måtte gjøre klar X-Ellent. Jeg glemte så klart å ta på han jule-lendedekkenet, men vi får ta det på til neste år. Jeg fikk mamma til å ta bilder av oss da vi var klare til å kjøre rundt Myra og innom Josten og Annette. X-Ellent var iallefall klar for tur. Jeg var redd han skulle skli på glatta, så ivrig var han.
Ungene syntes iallefall det var stas når vi kom innom med pakker, og det virket som om X-Ellent koste seg han også. Han fikk til og med en pepperkake som han gumlet i seg, heldiggrisen.

Vel, hjem igjen, sele av X-Ellent, hjem i dusjen og så vente på at Espen skulle hente meg. Vi åt grøt hos Mona og Willy, men ingen mandel i grøten, dessverre. Vi fikk med oss en hel del gaver fra dem, nesten så mange at vi ikke hadde mer plass i pick-up'en. Det var jo alfor mye.

Så bar det hjem igjen og kle seg til kvelden. Vi var oppe hos mamma og pappa rundt 15.30, og rakk å få inn alle gaver og legge de på plass under juletreet. Mamma og de kom hjem, mer pakker ble lagt under treet og maten kom etterhvert på bordet. Det er godt med ribbe.

Det stor høydepunktet for alle var vel at Benjamin skulle åpne gaver, men han var ikke så veldig ivrig på gavene. Det var ikke lenge etter at maten var fortært at vi åpnet gavene, for vi regnet med at det kom til å ta litt tid. Vi brukte vel rundt 1,5 til 2 timer, og Benjamin var lei av å åpne gaver allerede etter ett par. 

Vi var hjemme rundt 11.30, og jeg husker at jeg var i seng 00.30.


1. juledag var vi inne hos Mona og Willy og spiste en nydelig kalkun-middag.

2. juledag var vi hos mamma og pappa. Der var også familien Konsmo på besøk.

Romjula har blitt brukt til lesing til særemnet for min del. Jeg er allerede bare cirka 100 sider fra å være ferdig med bok nr 2 av 3. 


Nyttårsaften ble tilbringt i Mandal, hvor vi også fikk sendt opp en hel del raketter.

Ikke lenge etter at vi var ankommet fikk jeg telefon om at det var noen hester som var løse. Jeg ringte til Jorunn som fortalte at Tango hadde vridd seg løs da hun skulle ta de inn, og siden X-Ellent gikk inn på egenhånd, fulgte han heller etter Tango når han stakk avgårde. Den første telefonen jeg fikk fortalte at hestene var på vei opp Fløybakken. Etter at jeg hadde snakket med Jorunn ringte mamma. Hun hadde fått telefon om at hestene var på Berge. Jeg snakket med Jorunn igjen som var på vei etter dem. Mamma kjørte etter, plukket opp Jorunn og de tok de igjen på Åshavn, der hestene sikkert hadde snakket litt med Bella. En mann, mr. Larsen, hadde vært veldig snill og kjørt etter Tango og X-Ellent for å se hvor langt de løp. Han snakket med mamma og Jorunn på telefonen underveis.

Jorunn måtte så klart leie hestene tilbake til stallen, og det hadde visst gått greit, helt til Tango hadde begynt å tulle, og hun hadde sluppet han. X-Ellent hadde blitt redd for en rakett, og dermed var det to løse hester igjen. Den neste telefonen jeg fikk var fra Jostein som fortalte at det var to hester på vei til Skålevik. Jeg fikk snakket med Jorunn igjen, og hun fortalte meg hva som hadde skjedd ved stallen. Malin var med henne i bilen denne ganga. Pappa ringte meg ikke lenge etter og fortalte at han hadde fått telefon om at det var hester i Årekjerret. Jeg ringte Jounn, hun tok ikke telefonen, så jeg regnet med at hun hadde funnet hestene. Ikke lenge etter det igjen fikk jeg enda en telefon om at det var hester på Skålevik. Jeg sa at jeg allerede visste det, men takket for at hun ringte. Litt senere ringte jeg Jorunn igjen, som var veldig sliten, men hun sa at nå var hestene på plass i boksene sine, og det var ikke skjedd noen skader på de (utrolig nok).

I dag har jeg vært hos mamma og pappa på middag, etter at meg og Espen hadde satt inn nytt dieselfilter i Golf'en og fylt på litt mer frostvæske. Jeg orket ikke være hos mamma og pappa så lenge fordi jeg leter etter vognkortet til Golf'en som jeg absolutt ikke kan huske hvor jeg har gjort av. Jeg har letet nesten overalt, og til og med kikket bar ett par kommoder som vi har stående. 

Får vel fortsette å lete...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar