05.02.2011

Høy og spon til stallen

Da var det endelig gjort.

Litt før klokken 08.00 begynte jeg å kjøre mot Holskog Gård for å hente hengeren jeg skulle leie. Klokken 08.05 begynte jeg å kjøre mot Marnardal for å hente spon. Det ble et stopp på Shell Fidjane for dieselfylling og frokost; luna og smoothie.

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å kjøre over heia til Marnardal, noe som kanskje ikke var så lurt. Det var en blanding av slaps og is på veien, og henger og bilen kranglet om hvem som skulle ligge i sporene i veibanen. Det gikk i 50 km/t det første stykket, og endte på rundt 30 km/t på det verste partiet, med 4-trekk. Etter at jeg hadde passert Klevelandsbrua var veien MYE bedre, saltet så det ut som.

Det var ikke bare fryd og gammen av den grunn. Da jeg kom fram til der hvor jeg skulle hente sponballene, og lempe de helt mokk alene, fikk jeg se at de stod på is som var godt dekket av både slaps og vann. Jaja, litt vann må man jo tåle.

Jeg var en smule gjennomvåt da jeg var ferdig, men satte meg i bilen med godt mot, og bestemte meg for å kjøre ned Marnardalen og hjem istedenfor over heia. Det var et lurt valg.

50 minutter senere kjørte jeg opp foran stallen. Til og begynne med stilte jeg meg så langt opp i bakken at bilen og hengeren ikke stod på bemsen, og med litt nerver rygget jeg litt tilbake.

I to timer surret jeg i stallen. Jeg begynte med å lempe spon, avlastet litt med å møkke, så lempe litt spon igjen, så fylle vann, lempe spon, feie... ja, dere skjønner vel tegninga. Etter litt venting og en matbit kom Jorunn, leietakeren min, som skulle være med til Arendal for å hente høy. Vi kom oss vel avgårde runt 13.30, eller noe.

Vel framme var det speil-is foran plassen hvor høyet var lagret, men det gikk greit å stille seg opp. Vi tok med oss 32 høyballer. Det var verre da vi skulle gå igjen, og jeg måtte rygge opp for å få snu. Selv i lavserie på 1. gir begynte bilen og spinne for ingenting. Jeg så bare for meg at vi kom til å bli stående ei stund, men det gjaldt hvis bare å være veldig forsiktig med clutchen, i lavserie.

Vi var vel hjemme litt før 17.00, lempet høyet inn i stallen. Deretter bar det til Holskog Gård for å levere hengeren, fylle opp litt diesel, rydde bilen, fylle vanndunkene i stallen, og hjem!


Jeg var hjemme ca kl 18.17...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar