09.02.2011

Hva skal jeg gjøre tro?

Jeg var en tur på utdanningsmesse i Gimlehallen i går, og fant fram et par alternativer til hva jeg skal gjøre i de påfølgende årene.

Det største ønsket mitt er å ta en bachlorgrad i Hestefaget, men dette krever at jeg reiser til Ås (østlandet) i tre år. Uansett så trenger jeg matematikk R1 og Biologi 2 for å komme inn der.

Det var jo det som jeg hadde tenkt å ta til neste år, men skal jeg bare ta det så trenger jeg en jobb utenom. Jeg snakket med en på Sonans, og han sa at jeg uansett burde ha labøvelser, for det var garantert noe de kom til å spørre om hvis man ikke hadde labøvelsene. Matematikk R1 er forsåvidt ikke problemet, for da har jeg også et alternativ på aftenskolen, og det er jo lettere å kombinere med dagtidstudier. Biologi 2 går på dagtid. Ellers snakket han på Sonans også noe om at jeg kanskje kunne være med på kun labøvelsene, og de ble unnagjort på to dager i ei helg.

Men så hadde det jo sikkert vært greit å ta et årsstudium i pedagogikk, slik at jeg kan undervise i hestefaget hvis jeg noen gang får bachlorgraden. Men dette går på dagtid, og jeg vet ikke hvordan det blir å kombinere med Biologi 2.

Jeg tenkte også litt på Ex. Phil. siden det er et emne som inngår i bachlorgraden. Hvis jeg tar det på et halvår, så slipper jeg å ta det på Ås.

MEN... Jeg får ikke til alle disse tingene i løpet av et år. Da skal jeg ha flaks. Og spørsmålet blir da: Hva skal jeg gjøre?

Alternativ:

  1. Prioritere Biologi 2 og matte, og HÅPE at jeg får meg en jobb. Risikoen er at jeg ikke får meg jobb, og at jeg heller ikke får støtte av NAV siden det er snakk om skole. Hvis jeg hadde kommet meg igjennom eksamenene med en ståkarakter, så står det mellom bachlorgrad'en eller pedagogikk + Ex. Phil. det påfølgende året.
  2. Søke meg inn på alt og håpe at jeg får ståkarakter i alle tingene, og leve på studielån.
  3. Ta pedagogikk og Ex. Phil. dette året, så håpe at jeg har fått jobb, og ta Biologi 2 og matte.
En tilleggsopplysning er at jeg egentlig er kalt inn til sivilforsvaret hvor jeg egentlig skal delta på et kurs over 3 uker fra 15. august til 2. september. Jeg må framlegge bevis for fulltidsutdanning (regner jeg med) hvis jeg skal slippe. Ellers så kræsjer det ganske godt med første skoledag...

Hvordan kan jeg løse dette puslespillet?? Forslag?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar